Opiskelijaohjaus – Arviointi ja palautekeskustelu

Kesto: 48 minuuttia

Tämä on opiskelijaohjauksen verkkokurssin toinen osa, jossa saat evästä opiskelijan oppimisprosessin tukemiseen ja paneudut opiskelijoiden arviointiin ja palautekeskusteluun. Kurssin tehtävissä kohtaat todentuntuisia ohjaustilanteita ja pääset harjoittelemaan opiskelijaohjausta. Kurssin lopussa on lopputesti. Kurssi päivitetty 05/2021. Kurssissa on useita pohdintatehtäviä. Suosittelemme, että kirjoitat itsellesi jonnekin ylös pohdintatehtävissä syntyneet ajatuksesi. Näin opit parhaiten. Voit käyttää esimerkiksi muistilehtiötä, muistiinpanokenttää tai tekstinkäsittelyohjelmaa oman mieltymyksesi mukaan.

Tämä on opiskelijaohjauksen verkkokurssin toinen osa, jossa saat evästä opiskelijan oppimisprosessin tukemiseen ja paneudut opiskelijoiden arviointiin ja palautekeskusteluun. Kurssin tehtävissä kohtaat todentuntuisia ohjaustilanteita ja pääset harjoittelemaan opiskelijaohjausta. Kurssin lopussa on lopputesti. Kurssi päivitetty 05/2021. Kurssissa on useita pohdintatehtäviä. Suosittelemme, että kirjoitat itsellesi jonnekin ylös pohdintatehtävissä syntyneet ajatuksesi. Näin opit parhaiten. Voit käyttää esimerkiksi muistilehtiötä, muistiinpanokenttää tai tekstinkäsittelyohjelmaa oman mieltymyksesi mukaan.

Koulutuksen johdanto

  • Tervetuloa opiskelemaan

    00:48

  • Oppimistavoitteet

    00:56

  • Oppimisprosessi pähkinänkuoressa

    02:20

  • Oppimisprosessin tukeminen

  • Opiskelijan osaamisvaatimukset kaiken taustalla

    03:52

  • Miten tunnistat opiskelijan osaamisen nyt?

    01:55

  • Oppimistavoitteet ovat lähtökohta

    02:35

  • Osaamistavoitteet

    00:49

  • Harjoitus: Oppimistilanne

  • Oppimistilanne-harjoituksen palautteet oikeisiin vastauksiin

    00:03

  • Ohjausmenetelmät

    08:20

  • Mitä menetelmiä ohjaaja voi käyttää?

    01:15

  • Opiskelijan näkökulma: Ohjausmenetelmät

    01:57

  • Harjoitus: Ohjauskeskustelu

  • Ohjauskeskustelu-harjoituksen palautteet oikeisiin vastauksiin

    00:03

  • Opiskelijan näkökulma: Enemmän palautetta ja keskusteluita

    01:23

  • Palautteen antaminen

    03:10

  • Palautteen antaminen -pohdintatehtävä

    00:28

  • Miksi on tärkeää antaa palautetta jatkuvasti?

    01:12

  • Mitä muuta on tärkeää muistaa palautteen annossa?

    01:21

  • Osaamisen arviointi 1

    01:31

  • Osaamisen arviointi 2

    03:40

  • Mitä opiskelijan arvioinnissa on tärkeää huomioida?

    02:14

  • Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit tuntuvat vaikeilta – mitä tehdä?

    01:03

  • Itsearviointi

    01:20

  • Opiskelijan näkökulma: Itsearviointi

    01:50

  • Yhteenveto

  • Yhteenveto

    01:31

  • Opiskelijan näkökulma: Miten palaute auttanut kehittymään?

    02:08

  • Lopputesti

  • Lopputesti - Arviointi ja palautekeskustelu

  • Kurssin kirjoittajat

    Maria Kääriäinen

    Maria Kääriäinen

    hoitotieteen professori

    Kristina Mikkonen

    Kristina Mikkonen

    TtT, tutkija, terveystieteen koulutuskehittäjä

    Ashlee Oikarainen

    Ashlee Oikarainen

    tutkija, TtM, TtT-opiskelija

    Annukka Tuomikoski

    Annukka Tuomikoski

    TtT, tutkija

    Anne-Maria Tuomikoski

    Anne-Maria Tuomikoski

    Luennoitsija